Fontos a WordPress blog elkészítése főleg, ha látogatott honlapra, webshopra vágyunk, de nem mindegy, hogy milyen megoldásban gondolkodunk, mert madarat tolláról, céget honlapjáról… WordPress blog alatt a komplett honlapot, webshopot is érthetjük, mert ez a népszerű nyílt forráskodú rendszer először blog üzemeltetésére született meg. Ezért erről is fogok írni, de első lépésben a már meglévő (WordPress) oldalon a blog fontosságáról, kialakításáról fog szólni a fáma.
Mit nyerünk a WordPress bloggal?
Forgalmat. Egy szóval. Ugyanis nagyjából minimum 40-50 aloldal alapján skatulyázza be a Google weblapunkat a SEO szakemberek szerint. Ebbe nyilván a kapcsolat és impresszum aloldal nem számít bele. Éppen ezért kulcsszóra megírt tartalom kell, de nem mindegy, hogy ezt hogyan tálaljuk. Persze ez iparágfüggő és marketing kérdés, sokszor a gyors infó betöltődés fontosabb…
Milyen lehetőségeink vannak és hogyan érdemes beállítani a WordPress blogot?
A beállításokon belül a dashboard-on (kezelőfelület) gyorsan beállítható, hogy ha szeretnénk egy blog aloldalt, ahova a legfrissebb cikkeinket szeretnénk kilistázni. Azt is célszerű beállítani, hogy hány cikket szeretnénk megjeleníteni. Túl sokat nem érdemes, mert a betöltődési tartalom, kép miatt belassulhat az oldal. ha egyéb tartalomra van szüksége a nagyérdeműnek, akkor majd tovább lapoz és könnyen megtalálja azt.
Az egyszerű kilistázás mellett beállíthatunk például bal oldali sidebar-on (oldalsávon), hogy legyen hírlevél feliratkozó rész, vagy kereső. Ezt azonban teszteljük, mert elképzelhető, hogy mobilon nem tud megjelenni, csak a fő tartalom legalján, mert nem fér el a képernyőn.
Ha csak keresőre van szükségünk, azt a fejlécbe is betehetjük és az is beállítható pluginok (bővítmények) segítségével, hogy mely oldalakat ne listázza ki a keresés alkalmával. Példának okáért a bankszámlaszám oldalt felesleges benne hagyni, kivéve, ha arra is rákeresnek, mert nem található meg a láblécben stb.
Ha grafikai sablont használunk akkor könnyen telepíthetünk egy impozáns dizájnnal rendelkező blog aloldalt. Ezek általában prémium weboldalkészítés alkalmával sok esetben fellehetőek.
Az első benyomás fontos és természetesen nem mindig a fő (index) oldalra érkeznek meg a látogatók. Főleg, ha egy bejáratott oldallal rendelkezel. Ilyenkor általában a WordPress blogbejegyzés egyik aloldalán landol a delikvens.
A legrosszabb, ha lassan töltődik be az oldal. Ez olyan, mint mikor egy vlogger gyönyörű videót készít, de a hangsávval probléma van és semmit nem lehet hallani, érteni, pedig első számú fontossággal bírna a hangüzenet. Magyarán nem csak szép filmet szeretnénk nézni, hanem megérteni a magyarázatot stb.
Ugyanígy, ha tele pakolod videókkal, nagy felbontású képekkel, vagy a cache plugin nem megfelelően van beállítva stb. és lassú az oldal, akkor mindegy mi van rajta, senki nem fog másodperceket várni a betöltődésre.
Tehát a technikai résznek is nagy szerepe van. Sőt! Ha túl sok funkció kerül beépítésre az is lassít a túl sok erőforrás felhasználása miatt. Ez piackutatás vagy tesztelés alatt könnyen kiderülhet, hogy tényleg szükség van-e az adott funkcióra vagy sem. Emiatt olvasnak vagy fontosabb a tartalom? Egyértelmű a válasz.
Ismerek olyan oldalt, ami 10-20 éve fapados és mégis több ezren olvassák nap, mint nap. Ekkor felmerül, hogy jó, de nem olvasnák többen az egyedi fejlesztésű vagy WordPress blogot, ha szebb lenne a design? Erre is csináltam kísérleteket, mikor váltás történt. Ugyanaz a blog szép, új külsőt kapott és megújult az egész honlap. Ha vannak visszatérő látogatók, azok örülni szoktak a fejlődésnek. De, hansgúlyzom a tartalom a király és nem a tálalás
WordPress oldal létrehozása
A WordPress blog létrehozása nagyszerű módja annak, hogy gondolataidat, ötleteidet vagy szakértelmedet megoszd a világgal. Természetesen webshop üzemeltetésére, esetleg más vállalkozás felépítésére is kiváló megoldás lehet. Íme egy lépésről lépésre szóló útmutató a WordPress blog beállításához:
- lépés: Válassz domaint és tárhelyet
- Válassz domainnevet: Válassz egy nevet, amely tükrözi blogod, honlapod tartalmát. Legyen rövid és emlékezetes. Nem árt márkanévben gondolkodni, ami nem foglalt és kimondva is könnyen megérthető, ha esetleg szóban hivatkozol majd rá.
- Válassz tárhelyszolgáltatót: Keress egy megbízható webtárhely-szolgáltatást, amely támogatja a WordPress-t. Nem mindegy, hogy melyik piacon tevékenykedsz. Külföldi oldalak esetébe, néhány népszerű lehetőség:
– Bluehost
– SiteGround
– DreamHost
– HostGator
- Regisztráld a domaint: A legtöbb tárhelyszolgáltató lehetővé teszi a domain regisztrációját a regisztrációs folyamat során.
- lépés: Telepítsd a WordPress-t
A legtöbb tárhelyszolgáltató egykattintásos telepítést kínál a WordPresshez.
- Jelentkezz be tárhelyfiókodba.
- Keress egy lehetőséget, mint például a „WordPress telepítése”.
- A telepítés befejezéséhez kövesd az utasításokat.
- lépés: Válassz témát (grafikai sablont)
- Lépj be a WordPress irányítópultjára: `sajatdomain.com/wp-admin`.
- Lépj a Megjelenés > Sablonok elemhez.
- Kattints az Új sablon hozzáadása lehetőségre, és keress a témák között. Érdemes megbízható például fizetős sablont választani. Nem a kinézet a fontos (csak), hanem, hogy az azt fejlesztő cég holnap is a piacon legyen lehetőleg és megbízható maradjon. Különben elmarad a fejlesztés, frissítés és új honlapot kell készítenünk idővel!
- Tekintsd meg a témák előlnézetét, majd kattints a Telepítés, majd az Aktiválás lehetőségre a kívánt téma mellett (bekapcsolás).
- lépés: A blog testreszabása
- Nyisd meg a Megjelenés > Testreszabás lehetőséget blogod különböző aspektusainak módosításához, többek között:
– Webhely azonosítója (cím, szlogen, logó)
– Színek, betűtípusok és fejléckép
– Menü és lábléc beállítások
– Elrendezési lehetőségek
Ha pedig fizetős sablont vettél, akkor általában ezt kiegészíti egyéb beállítási lehetőség a sidebar-on.
- lépés: Telepítsd az alapvető beépülő modulokat (pluginok)
A beépülő modulok kiterjesztik blogod funkcionalitását. Néhány alapvető bővítmény:
- Yoast SEO (vagy Rank Math): SEO optimalizáláshoz.
- Akismet: Spam elleni védelem, mely ma már fizetős plugin.
- Wordfence: A biztonság fontos a nyílt forráskodú WordPress esetén, de szüksége lehet egyéb biztonsági pluginokra, beállításokra.
- Kapcsolatfelvételi űrlap, formok létrehozására, de létezik olyan sablon, amiben ez már megtalálható.
- Jetpack: A teljesítmény és a biztonsági funkciók érdekében lehet esetleg erre is szükség.
Nem szabad túlzásba esni és több tucat plugint letölteni, mert belassítja a WordPress-t, akár össze is akadhatnak egymással és, ha lejár a „szavatosságuk” le kell őket cserélni.
- lépés: Hozz létre oldalakat
- Lépj az Oldalak > Új hozzáadása lehetőségre olyan lényeges oldalak létrehozásához, mint például:
– Rólunk
– Kapcsolat
– Adatvédelmi tájékoztató
stb.
Érdemes a grafikai sablon példa oldalait megnézni és azt felhasználni, vagy abból kiindulni és fontos, hogy egységes arculattal, profi honlapot húzzál fel.
- Használd a blokkszerkesztőt tartalom és média hozzáadásához oldalaidhoz. Létezik olyan grafikai sablon, mely saját page build-er megoldással rendelkezik, mely biztos, hogy kompatibilis a grafikai sablonnal. Ezért is nagyon fontos, hogy körültekintően válasszunk grafikai sablont magunknak.
- lépés: Írj meg első blogbejegyzést
- Lépj a Bejegyzések > Új hozzáadása elemre.
- Használd a blokkszerkesztőt a bejegyzés formázásához.
- Adj hozzá kategóriákat és címkéket a tartalom rendszerezéséhez.
- Használj képeket és videókat a bejegyzések javításához.
- Tekintsd meg a bejegyzés előlnézetét, és kattints a Közzététel gombra, ha készen vagy vele.
-
lépés: A navigáció beállítása
- Lépj a Megjelenés > Menük elemre.
- Hozz létre egy menüt, és adj hozzá oldalakat, kategóriákat és egyéni hivatkozásokat. Ezt a menüstruktúrát nevezd el és ne felejtsd el elmenteni.
- Állítsa be a menü helyét (pl. elsődleges navigáció).
- lépés: Népszerűsítsd a blogodat, honlapodat
- Közösségi média: Oszd meg bejegyzéseit közösségi média platformokon.
- E-mail lista: Kezdje el e-mail listát felépíteni olyan bővítmények segítségével, mint a Mailchimp vagy a ConvertKit.
- Hálózatépítés: Lépjen kapcsolatba más bloggerekkel, és működj együtt velük (keresztmarketing).
- lépés: Figyelj a látogatottságra
- Google Analytics: A Google Analytics beállítása a forgalom nyomon követésére a szolgál.
- Search Console: A Google Search Console segítségével nyomon követheted webhelyed teljesítményét a keresési eredmények között.
Ezeket minél hamarabb állítsd be, hogy elinduljon a mérés. Csak azt lehet fejleszteni, amit mérsz.
Tippek a sikerhez
– Rendszeres közzététel**: Állíts be rendszeres közzétételi ütemtervet.
– Kapcsolatfelvétel az olvasókkal: Válaszolj a megjegyzésekre és visszajelzésekre. Hozz létre komment mezőt.
– Tanuljon SEO-t: Optimalizáld bejegyzéseidet a keresőmotorok számára és ez alapján készítsd el őket.
– Maradjon naprakész: Tartsd naprakészen WordPress blogodat, honlapodat (rendszeresen frissítsd le).
Ezekkel a lépésekkel egy működő WordPress-blogod lesz, amely készen áll arra, hogy tartalmai elérhetőek legyenek mások számra. Csak az alapokat írtam le, a weblapon sok további hasznos tartalom érhető el.