Webshop készítés árak és buktatók
Ha nem jók az alapok, akár újra kell készíteni az egész webshopot. De milyen technikai megoldásban érdemes gondolkodnunk? WordPress vagy egyedi fejlesztés, esetleg bérlés? Mi ezek előnyei és hátrányai? Ez alapján a webáruház készítés árak hogyan alakulnak? Mi okoz, akár óriási többletköltséget, ha nem figyelünk az ajánlatok bekérésekor? Van lehetőség webshop készítésre házilag? Mire kell ügyelni a webáruház készítés után, a karbantartás kapcsán? Milyen egyéb buktatókkal találkozhatunk még?
Tisztázd, hogy pontosan milyen webáruházat szeretnél
Virágzik, fejlődik az e-kereskedelem. A legfontosabb kérdések, hogy kinek, mit, hogyan és mennyiért szeretnél értékesíteni. Pontosan látnod kell, hogy egy vagy akár több ezer termékről van szó?
Többféle paraméterben gondolkozol, például egy cipő esetén szín, méret stb.? Próbaként merült fel benned ötletként a webáruház létrehozása vagy már rendelkezel profi marketing tervvel és nagyobb büdzsével és egyből összetett megoldásban gondolkozol?
Természetesen később is tudsz finomítani, újabb funkciókat létrehozni, akár egy-egy probléma kapcsán. Ha most kezdesz vállalkozásba, akkor ügyelj arra, hogy ne kompenzáld azzal a tapasztalat hiányát, hogy csilli-villi, tökéletes weblapot építesz, mely 3.000.000-4.000.000 Ft-ba kerül. Mert lehet, hogy nem lesz rá igény.
Ráadásul a webshop létrehozása önmagában csak az első lépés. Hiába tökéletes a rendszer és szofisztikált, ami jól konvertálna, ha nincs igény a termékre vagy nincs bejáratva. A másik véglet az igénytelen online bolt létrehozása, mely túl fapados.
Első lépés a megfelelő piaci rés (niche) megkeresése, hiába szeretünk x terméket készíteni, kereskedni vele, ha nincs rá igény. A niche jelentése, hogy olyan piaci rést találsz, ahol kisebb a verseny, de az igény magasnak mondható.
Ezután a marketingterv elkészítése a következő lépés. Ez alapján kell a technikai paramétereket tisztázni, hogy például milyen mérésre és egyéb dologra van szükség. Ez elkészíthető a nulláról, egyedi fejlesztéssel vagy kész sablonokkal, például WordPress webshop, WooCommerce rendszerrel.
Emellett vannak bérelhető webáruházak, példának okáért hazánkban az Unas, Shoprenter. A legnagyobb és legfejlettebb ilyen megoldás a kanadai alapítású Shopify. Ehhez azonban magyar nyelvű megoldások és support nemigen érhető el.
Melyik rendszert válasszam internetes áruház létrehozása során?
A bérelhető webáruház fix havi díjon működik. Nem kell külön, hosting cégnek fizetned és ha elég azokkal a funkciókkal rendelkezned, amit kínálnak, akkor ez is egy jó megoldás lehet. Viszonylag könnyű a webshopot is elkészítened. Hátránya, hogy nem tudod máshova átvinni a felépített webáruházat, korlátozott a funkciók száma és havonta fizetned kell érte.
Az egyedi fejlesztésű online áruház létrehozása során pontosan olyan webáruházat csináltathatsz, amilyet mindig is szerettél volna. Ez a legköltségesebb és időigényesebb. Cserébe nincs havi díj, bár ezt is karban kell tartanod és ki vagy szolgáltatva többnyire annak, aki az online áruház létrehozása során elkészítette számodra a webshopot.
Ő ismeri ugyanis a legjobban a több ezer soros kódolásból, hogy mi és hogyan működik. Az előnye ennek, hogy nehezebben is lehet feltörni. Ha azonban valamiért nem tudja frissíteni az adott cég a webáruház fejlesztés során az áruházadat, akkor előbb utóbb tönkre megy és vírusos lesz és ki is eshet a Google keresőből.
Ennek lehet az az oka, hogy a cég megszűnik, profilt vált, túl drága lesz, mert tudja, hogy ki vagy neki szolgáltatva stb. Emiatt találták ki a nyílt forráskódú rendszereket, melyet több ezren fejlesztenek és ismernek. Ilyen megoldás a WordPress. Ebből lehet bemutatkozó vagy céges honlapot, hírportált, blog oldalt készíteni, de WordPress webshop létrehozására is van lehetőség a legnépszerűbb WooCommerce plugin segítségével, ami ráadásul díjmentes.
A fenti lehetőségek közül bármelyiket kiválaszthatjuk, akár mindegyiket egyszerre. Például blogolhatunk, miközben van egy céges bemutatkozó oldalunk a háttérben, ami a menürendszeren keresztül elérhető és az egyik menüpont a konkrét webáruházat hívja életre.
Webshop készítés árak és üzemeltetés rövid és hosszú távon
Az egyedi fejlesztésű webshopok általában karcolják a milliós tételt és több millió forintba is kerülhetnek. A bérelhető webáruházak nagyjából nettó 5.000-30.000 Ft / hó áron érhetőek el. Az ár függ attól, hogy:
• havonta, vagy évente fizetsz
• mekkora tárhelyre van szükséged
• mennyi terméket szeretnél elhelyezni a webshopban
• milyen funkciókra tartasz igényt, példának okért termékszűrő, fizetési mód, termék adatainak frissítése, kupon és egyéb hűség rendszerek, marketing automatizmusok, raktárkezelés, több nyelv stb.
A bérelhető webshop elkészítése pedig körülbelül 400.000-600.000 Ft között mozoghat. Aki ért a programozáshoz, az el tudja készíteni magának az egyedi fejlesztésű honlapot.
Programozói tudás nem feltétlen kell a WordPress-hez és a bérelhető webáruház elkészítéséhez, de sok időbe, energiába fog kerülni, főleg, ha nem ismered ezt a rendszert. Azonban sokszor kapok kérést, hogy egy elakadt, vagy rosszul felépített WordPress WooCommerce webáruház webfejlesztésében, javításában segítsek.
Egy webshopot vagy weboldalt ugyanis könnyebben lehet felhúzni, mint javítani, karbantartani és megfelelő módon fenntartani. Főleg, ha más után kell a kiesett csontvázak problémájára megoldást találni.
Szóval hiába kezdesz WordPress webshop készítésbe, ha nem értesz hozzá és egyszer csak jönnek a problémák csőstül. Utólag lehet többet kell majd fizetned, főleg, és nem biztos, hogy bárki segíteni tud majd, így csak WordPress webfejlesztőt érdemes választanod.
Ha a hibák javítása, webáruház fejlesztés miatt nem elérhető a lapod hetekig, akkor a kiesett forgalom miatt is bukhatsz, nem beszélve a meglévő ügyfelek csalódásáról, akiket nehezen szereztél meg. A WordPress webshop készítés árak általában 400.000-500.000 Ft-tól indulnak és akár 4.000.000-8.000.000 Ft-ba is kerülhetnek.
A fenti számokból láthatod, hogy ha próba gyanánt szeretnél 1-2 évig webshopot üzemeltetni, akkor a bérelhető webáruházak jók lehetnek. Egy webfejlesztői csapat van, akik általában készségesen segít. Ha azonban hosszabb időszakban gondolkozol, akkor a havi akár több 10.000 Ft több év távlatából sok pénzbe kerülhet.
A WordPress és egyedi fejlesztésű honlap esetén ugyanis nem kell feltétlenül az üzemeltetésért fizetned, persze egyes pluginok fizetősek lehetnek, példának okáért a bankkártyás fizetést lehetővé tevő bővítmény. WordPress esetén, ha te is karban tudod tartani a webshopodat és figyelsz a vírusvédelemre, akkor csak a hosting szolgáltatás és domain fenntartás után kell fizetned.
A WordPress hátránya, hogy az egyik legnépszerűbb megoldás és a nyílt forráskód miatt szeretik feltörni. Ezt robotok csinálják automatizmus alapján és minden weblapra vonatkozik.
Azt is választhatod, hogy teszt jelleggel elindulsz egy kisebb büdzséből megvalósítható, bérelhető webshoppal és ha bejönnek a számításaid, mellette vagy helyette WordPress webshop készítés keretein belül egy porfi, teljesen a te igényeidnek megfelelő, szofisztikált webáruházat építesz fel.
Ráadásul ezt fedezni is tudod majd a bevételnek köszönhetően, amit visszafordíthatsz ezáltal webfejlesztésre. Ezen kívül többfajta más webshop rendszer létezik még. Kisebb és nagyobb cégeknek egyaránt. Van lehetőség próba verziót kipróbálni, mely a bérelhető webshopok esetén is igaz.
Az Opencart kisebb vagy közepes cégeknek lehet jó megoldás és akár pár százezer forintból el lehet készíteni. A PrestaShop is nyílt forráskódú. Többnyire az EU-n kívül lett népszerű és kevés szakember ért hozzá. A támogatottsága ezért nem egyszerű hazánkban.
Az admin felülete is elég bonyolult. Ez nem feltétlen probléma, mert így több lehetőség áll rendelkezésünkre, ha pontosan kiismertük. Ehhez tanulmányoznunk kell. Minimum több százezer forint a PrestaShop webshop elkészítésének ára.
A Magento egy nyílt forráskódú megoldás. A WordPress-hez hasonlóan, szabadon tovább fejleszthető. Komoly, nagy cégek választják ezt a megoldást, aminek a webfejlesztéséhez komoly szaktudásra van szükség, ezért nem túl olcsó. Több millió forintba kerülhet az elkészítése.
A webshop készítés árak csapdája
Azzal, hogy elkészült a webshopod, még nem lesz forgalmad. Ne engedd, hogy minden funkciót eladjanak neked, amire nem tudod, hogy szükséged van-e, mert ez kidobott pénz. Legyen kész a webshopod, ha van igény a termékeidre és utána tudod majd csiszolni, webáruház fejlesztés segítségével.
Ezt tesztelés alkalmával látjuk majd a gyakorlatban és nem biztos, hogy előtte elméletben ki kell találnunk és előre leprogramoznunk. Lehet, hogy nem is lesz rá szükséged, akkor miért költenél rá?
A forgalom miatt SEO-ra vagy egyéb online marketingre szükséged lesz, mert több milliárd honlap van és valahogy be kell járatnod a tiédet. Ha valódi igény van arra, ami miatt a WordPress webshop készítésbe fogtál, akkor az fog működni megfelelő forgalom esetén.
Természetesen webáruház fejlesztés segíthet abban, hogy eredményesebb legyél, jobb legyen a konverzió, például kevesebben hagyják el a webshopodat rendelés nélkül stb. De ez már csak finomítás. A készletkezelő és egyéb rendszer is sok terhet levehet a válladról. Ezzel sok időt nyerhetsz. Azonban a lényeg, hogy legyen igény arra, amit csinálsz.
A marketingre is igaz, hogy tesztelni kell, hogy ki és milyen marketing platformon keresztül tud neked segíteni. Ezért itt is érdemes először teszt jelleggel próbát csinálni. Még akkor is, ha a nagy marketing ügynökségek csak egy éves szerződés esetén hajlandóak veled foglalkozni. És mi lesz, ha nem működik a dolog?
A csomagárak és hozzá nem értés következtében sok pénzt elbukhatunk
Sokan WordPress webshop készítés csomagokban gondolkodnak. Így nem kell az ügyféllel bajlódni, gondolhatják (tisztelet a kivételnek). Nem kell meghallgatni, hogy pontosan mit szeretne és személyre szabott árat adni és az ügyfél is azonnal látja mi mennyibe kerül. Még akkor is, ha a felét nem érti, nem baj, legalább több dolgot kapok.
Csomag megoldások, melyek természetesen bizonyos esetekben jók lehetnek. Történt egyszer, hogy az ügyfél rám írt, hogy meglévő WordPress honlapot kellene módosítani. Pontosan átbeszéltük háromnegyed óra alatt, hogy konkrétan mire van szükség.
Adtam rá árat, részletesen leírva pontról pontra, hogy mi lesz módosítva. Beszéltem az üzlettársával is. Összesen 2-3 órát fektettem előzetesen a projektbe. Átbeszéltük, leírtam. De mielőtt elfogadták volna, rákérdeztek, hogy a SEO benne van-e. Ekkor újra beszéltem velük és kiderült, hogy csomag megoldásokban ez is benne szokott lenni és ezért jutott eszükbe.
Ekkor elmagyaráztam, hogy egyrészt a honlapkészítés töredék áráért ajánlottam fel a honlap módosítását, javítását. A SEO nem webfejlesztés, hanem az online marketing része. Másrészt több hónapos, éves folyamat eredménye. Nyilván ennek a költsége nem 100.000-200.000 Ft.
Az, hogy feltelepítek egy SEO Yoast plugint és bekapcsolom, nem nagy dolog. Pár perc. De ez nem SEO tevékenység, mely On-site és Off-site SEO-ban nyilvánul meg, lásd honlap felmérése SEO szoftverekkel, SEO stratégia megalkotása, kulcsszókutatás, erre történő rendszeres minőségi és hosszúságú cikkírás, amit SEO kutatás előz meg, linképítés, folyamatos technikai beállítások ellenőrzése, finomítása stb.
Aki úgy vállalkozik, hogy nem tájékozódik arról, hogy milyen honlapkészítéssel és online marketinggel kapcsolatos megoldások vannak és mit jelent ez, azt könnyen becsaphatják. Mielőtt elindítanál egy webshopot, gondold végig, hogy nagyjából mit jelentenek ezek a dolgok. Rengeteg hasznos cikk és korrekt tanácsadás segít ebben.
Ha úgy vállalkozunk, hogy azt hisszük egy újabb webshoppal milliárdosok leszünk, de azt sem tudjuk, hogyan, semmilyen stratégiánk sincsen, akkor valószínűleg bukás lesz a vége.
És a black hat-os manipulatív SEO megoldások sem biztos, hogy segíteni fognak, amik sokszor ideig-óráig működnek, de amint leleplezi a Google algoritmusa, tiltja is az oldaladat. Én a korrekt, hosszú távú megoldásokban hiszek, hogy webshopodra, honlapodra, ami vállalkozásodat mutatja be, 10 év múlva is büszke lehess és ne kelljen attól félned, hogy egyik napról a másikra tiltásra kerül.
Térjünk vissza az előző gondolathoz. Veszem a fáradtságot és meghallgatom az ügyfelet, hogy ő mit akar és nem azt adom el, amit én akarok, mert lehet, hogy nincs is rá szüksége. Például számtalanszor előfordult, hogy amit kért, nem is arra volt szüksége és miután beszéltünk rájött, hogy van más megoldás is.
Honnan tudná az ügyfél, hogy pontosan mi jó neki, ha nem ért hozzá? A webáruház fejlesztés nem az ő dolga. Az ő dolga az, hogy elmondja a problémáját egy szakembernek, aki megmutatja, hogyan valósítható meg az amit szeretne.
Mikor rossz árakat hasonlítanak össze az ügyfelek
Ha kiküldi ugyanazt az árajánlatkérő levelet a leendő ügyfél több helyre, de én átbeszélem vele a dolgokat és jobb megoldást javaslok, mint amit laikusként elgondolt, akkor a többi helyre kiküldött ajánlatot is módosítani kellene, nemde? Sőt, az is lehet, hogy ők is módosítottak rajta valamit.
Ha a webshop készítés árak nincsenek ez alapján összehasonlítva, akkor téves infóhoz jutunk majd. Lehet, hogy x helyen ajánlanak egyéb tételeket (ami lehet nem is fontos), y helyen ehelyett mást ajánlanak stb.
„Bekérek sok ajánlatot és kiválasztom a legolcsóbb webshop készítés árak közül a legalacsonyabbat” elképzelés hibája
Az, hogy néhány helyről bekérünk árat, teljesen érthető. Ha 10-20 helyről kérek be, akkor valószínűleg a végén összezavarodom és a legolcsóbbat vagy a legrövidebb ajánlatot választom ki. Pedig a korrekt, hosszabb, részletesebb ajánlat valószínűleg inkább személyre van szabva és azt jelzi, hogy az ügyfélszolgálat vette a fáradtságot és figyelt rám.
Egy valódi WordPress szakértőnek általában van bőven munkája. Jómagam ki is írtam a kapcsolat oldalon feltűnő helyre, hogy ha az az egyetlen cél, hogy a lehető legolcsóbb ajánlatot kapja a leendő ügyfél és 15-20 helyről kér be ajánlatot, akkor engem hagyjon ki belőle.
Érthető, ha valakinek nincs pénze, de akkor vagy junior szakértőt válasszon, alkalmazkodva rugalmasan az esetlegesen kevésbé rugalmas megoldásokhoz, vagy gyűjtsön hozzá még pénzt. Lehet, hogy olcsóbban egy lelkes pályakezdő is tud segíteni, de bele is törhet a bicskája, ami lehet, plusz pár hónap kidobott időt és pénzt eredményez majd.
Sok elfuserált WordPress fejlesztés kapcsán kerestek már meg több, mint 10 év során. Ha 15-20 cégtől kérünk ajánlatot, akkor tulajdonképpen nagyjából 5-6% esélye van a cégeknek, hogy őt választják ki. Ez tulajdonképpen pályáztatás, amiben nem kötelező részt venni, mert nem én neveztem be rá.
Arról nem is beszélve, hogy ebben a helyzetben általában csak az árazás határozza meg a döntő szerepet.
Nem számít a többi, szintén fontos tényező, ami biztos, hogy meghatározó lesz a közös munka során.
Nem mindegy, hogy mekkora szakmai tapasztalattal rendelkezik az illető. Csak webshop készítéssel foglalkozik, vagy nagyobb tudás révén, képes webáruház fejlesztéssel is foglalkozni, javítani, karban tartani az adott webáruházat.
Milyen valódi referenciái vannak, mennyire megbízható, milyen tanácsadó. Itt az árak is becsapósak lehetnek, mert lehet, hogy dupla az óradíja, de negyed annyi idő alatt megold egy problémát és 2-3 variációt is tanácsol 1 megoldás helyett.
Ezáltal fele annyiba kerül és négyszer gyorsabb, mint egy kezdő és több megoldással szolgál, ami előnyösebb megoldás is lehet egyben. Ez azért nem mindegy!
A bölcs, leendő ügyfél az internetes áruház létrehozása előtt tájékozódik. Átnéz több honlapot és utána szelektál. Nem kér be 15-20 ajánlatot, mert úgyis ingyen van, hanem bekér 2-3-at miután képbe került a leírásoknak köszönhetően. Az összeírt kérdéseit felteszi, lecsekkolja a céget. Lehet, hogy például nagyon szimpatikusakat írnak, de nem elérhetőek. Kuka.
Hiába olcsó valami, ha nem egy nyelvet beszéltek és nem működik köztetek a kommunikáció
Emellett a WordPress webshop készítés egy közös alkotói tevékenység. Ezért lényeges, hogy egy nyelvet beszéljünk. Értsük egymást. Nem csak a webáruház fejlesztőnek kell megbízhatónak lennie, hanem az ügyfélnek is. Ha a webshop készítésben az ügyfél nem motivált és nem hisz benne, akkor a webshop fejlesztő hogyan lenne az?
Ha nem érdekli az ügyfelet a vállalkozása és nem mélyül el benne, csak pénzt akar keresni úgy, hogy mindent más csináljon meg helyette, akkor ebből biztos bukta lesz.
Sokan reklámozták korábban, hogy milyen nagy üzlet saját webshopot üzemeltetni, mert értékesíteni akarták a szolgáltatásaikat. Nincs ezzel gond, de egy webáruház létrehozása csak technikai kérdés. Azzal, hogy megcsináljuk, még nem leszünk milliárdosok.
Szakértőként kezeljük a szakértőt?
Mi választottuk ki, hogy melyik webshopfejlesztővel szeretnénk együttdolgozni. Ezek után érdemes rá hallgatni. Egyszer egy ügyfél kiválasztott egy grafikai sablont, ami nagyon tetszett neki. Óva intettem tőle, mert a cég nem tűnt megbízhatónak, és a technikai paraméterek sem voltak a legjobbak. De ő ragaszkodott hozzá.
Most ott tartunk, hogy belátta, hogy igazam volt, mert a honlap immár nem frissül. Webfejlesztéssel egyben tartom az oldalt, de nem lehet megúszni, hogy újat kell csinálni, ami rengeteg plusz idő és költség.
Ugyanis egyre elavultabb lett a sablon és a page builder-rel sem megfelelően kompatibilis már. Az összefüggéseket csak egy harcedzett WordPress szakértő látja, aki már több tucat honlapot, webshopot rakott össze, illetve változatos hibajelenségekkel keresték meg és minden porcikáját ismeri a WordPress-nek.
Lehet, hogy valami jó megoldásnak tűnik egy szempont alapján. De közben bakot lövünk vele, mert óriási kárt okozunk a másik oldalon. Ezek fontos összefüggések és ehhez a társszakmák ismeretére is szükség van. Például jó megoldás lehet az egy oldalas honlap. De SEO szempontból teljes katasztrófa, mert nem lehet kulcsszavazni az aloldalakat, mert csak egy oldalból áll a honlap. De van, an amikor ez jó megoldás lehet.
Ha pedig teletöltjük túl sok tartalommal, videóval, képpel az egyetlen aloldalt, akkor az be is lassulhat és ez SEO szempontból is aggályos. Ezért több területet kell összehangolnunk egymással, hogy biztos siker koronázza ténykedéseinket.
A webshop kezelhetősége
Egyedi fejlesztésű honlap esetén nem mindig kapunk admin felületet. Ezáltal nem tudjuk felvinni a termékeket, módosítani stb. Vannak azonban olyan rendszerek, amik automatikusan frissítik ezeket vagy elég egy helyen módosítanunk az adatokat és az végigfut a teljes webshopon.
A bérelhető webáruházak és WordPress (WooCommerce) webshopok esetén könnyen kezelhető felületen keresztül tudunk ügyködni a honlapon. Van olyan megoldás is, hogy WordPress alapra egyedi fejlesztéssel hozzunk létre webshopot, vagy a WooCommerce rendszert fejleszti tovább a WordPress szakember.
A bérelhető webáruházak összehasonlítása
Az Unas-t viszonylag egyszerűbb kezelni, olcsóbb, mint a Shoprenter és kevésbé összetett. Utóbbi esetében szükség lehet egy másik grafikai sablont modernebb kinézetűvé átszabni, ami webfejlesztő segítségével érhető el. A Shopify pedig nem hazai megoldás és a lehető legösszetettebb. Kezdő vállalkozás esetén az Unas kisebb költségvetéssel elindítható, fenntartható.
A komplikációk, hibák elkerülése
Ha grafikai sablonnal dolgozunk és adott cég idővel megszűnik, nem fejleszti tovább a sablont, akkor az is bekövetkezhet, hogy újra kell kezdeni, a legelejéről a WordPress webshop készítést, azaz új webshopot kell készítened.
Ennek az az oka, hogy a grafikai sablonok szerkesztőt (page builder) is használnak, amivel a honlapot szerkesztheted. A grafikai sablon pedig egyedi short code-okat használ. Nem lehet csak úgy cserélgetni.
Ezért, ha azt nem frissítik, akkor idővel széteshet és feltörhetővé is válhat a honlap. Ezért ne csak azt nézd, hogy az adott grafikai sablon milyen szép, hanem, hogy ki fejleszti. Emellett a gyorsaság (betöltődési idő) sem huszadrangú, de ezt a saját szervereden tudod tesztelni, nem az övékén. Ezért mondom, hogy nem árt, ha harcedzett WordPress programozóval konzultálsz első körben.
A WooCommerce, főleg sok termék esetén nagy erőforrást igényelhet. Ez egy bonyolultabb grafikai sablon esetében is igaz vagy ha nem jó helyen hosztolunk. Bonyolult, hosszú kódok is belassíthatják a webshop betöltődési idejét.
Ezért ezt is érdemes végiggondolni és előtte WordPress szakértővel, fejlesztővel egyeztetni. Figyeljünk arra is, hogy csak jogtiszta megoldásokban gondolkozzunk, legyen szó szoftverekről, képekről, videóról.
Az akciózás és egyéb jogszabályokra is figyeljünk, hogy minden megfelelő módon működjön a webshopban.
A webshop grafikai megjelenése
Érdemes letisztult, szép arculatot tervezni, melynek része a logó. Ezzel összhangban lesz szükség a honlaptervezésre. Az egyedi fejlesztésű honlap esetén ezt meg kell tervezni és site-buildernek össze kell raknia. A másik megoldás, ha WordPress honlapra tervezzük ezt meg és egy page builder segítségével rakjuk össze az egyedi grafikai tervek alapján.
Arra is van lehetőség, hogy meglévő grafikai sablon közül választunk és így nem kell külön a tervezésért is fizetnünk és az összerakásért. Ez azt jelenti, hogy meglévő, professzionális webdesign közül választhatunk.
Ez bizonyos mértékben átalakítható és mivel egyedi tartalom kerül rá, így a végén nem biztos, hogy rá lehet ismerni. Ezért nem kell attól félnünk, hogy unalmas lesz a webshopunk és sok ezer ugyanilyennel találkozhatunk majd a neten.
Ne essünk abba a hibába, hogy azt hisszük, hogy ami nekünk tetszik az tetszik majd a vásárlóknak is. Mi mi alapján vásárolunk egy webshopban? Nyilván számít a külcsín, a logó, amivel azonosítjuk a céget, a profizmus, a kezelhetőség, de ez alapján döntünk?
Esetleg ez az összhatás is létrehoz bennünk egy érzelmet, ami nem is mindig tudatos? Ez nyilván az adott terméktől is függ, de ha valahol máshol ugyanolyan garanciális és kiszállítási opcióval meg tudod vásárolni, akkor az ár a döntő, vagy a webshop kezelhetősége? Fontos a megbízhatóság, de az adott terméken lesz a fókusz és nem feltétlen a webshopon, amin keresztül találkozunk vele.
Megfelelő domain-ben és hosting szolgáltatóban gondolkozz
A webshop készítés során, első lépésben érdemes marketing és SEO szempontból megfelelő domain-ben gondolkodnod. Nem csak a rövid, könnyen megjegyezhető, kimondva is egyszerűen érthető, brand alapú domain-ben kell gondolkodnod, hanem az sem mindegy, hogy .hu vagy .com, vagy .eu stb. végződés is meghatározó SEO szempontból.
Ez többnyire attól függ, hogy melyik országban, esetleg egész Európában, a világban tevékenykedsz-e. A hosting (tárhely) szolgáltatót ne csak az árak alapján nézd át. Nem mindegy, hogy milyen gyors a szerver, milyen rendszert használnak, telefonon, e-mailen stb. érhetőek-e el és, hogy miért kérnek plusz pénzt.
Találkoztam olyan hosting céggel, ahol 8 másodperc alatt töltődött be egy aloldal, amit átköltöztettem (migrálás) egy felhő alapú professzionális helyre, ahol 1-2 másodperc alatt jött be az oldal
Ez azért nem mindegy. Így ugyanis lehet profi terméked, ami piacképes, tökéletes a webshopod, a lehető legjobb marketinggel, ha 8 másodpercet kell várni arra, hogy betöltődjön az oldal. Senki nem fogja megvárni, rajtad kívül… Ezért a technikai paraméterek is fontosak.
Volt szerencsétlenségem olyan tárhely szolgáltatóhoz, akik csak e-mailen voltak elérhetőek, de nem válaszoltak, mikor jeleztem, hogy az ügyfél honlapja nemigen működik és rámutattam a szerver hibájára.
Ezt nem könnyű tesztelés nélkül kimutatni. A másik hosting céghez történő költözés azonban beigazolta a gyanúmat, hogy a szerverrel volt a probléma. Azt is át kell látnunk, hogy milyen php verziót használ a szerver, az automatikusan vagy manuálisan frissíthető-e.
Ez a WordPress verzióval összhangban van-e és akkor még nem beszéltünk a pluginokról és grafikai sablonról, amik szintén csak x verziójú php szerveren működnek. Ezért is fontos a webáruház, honlap karbantartása, frissítése.
Láttam olyan hoszting szolgáltatót, ahol nem készült automatikusan biztonsági mentés (back up), ami elég alap. Ezeket mind tisztázni kell és be kell állítani. Az sem mindegy, hogy teljes, vagy csak inkrementális mentés történik, azaz csak a változtatásokat menti el a rendszer.
Ha vírusos lesz a honlap, akkor a legegyszerűbb és legköltségkímélőbb a régi update back up-ot visszaállítani és biztonsággal, tűzfallal ellátni a WordPress honlapot. Ha ez nincs meg, akkor a vírusmentesítés komoly összegekbe, időbe kerülhet.
Alapvető a mérés beállítása és a forgalomnövelés egyszerű módszerekkel
A honlap vagy webáruház fejlesztés részét képezi az ingyenes Google szoftverek bekötése. Ez a Google Analytics-ot és Search Console-t jelenti. Ez alapján látjuk és kapjuk közvetlenül a Google-tól az adatokat a honlap látogatása kapcsán, honnan, hova, mennyi ideig jönnek a webshopunkba, milyen kulcsszó vagy például Google Ads hirdetés alapján.
Ezek nagyon hasznos szoftverek, mert segítségükkel láthatjuk, ha például egy aloldal nem népszerű és így javítani tudunk rajta. Ez egy linkeléssel, a tartalom megváltoztatásával viszonylag kis erőforrás segítségével módosítható. Amúgy is csak az fejleszthető, amit mérünk. Különben kidobott pénz az egész.
Ha a Google-nak problémája van a webshopunkkal, azt e-mailen is tudja nekünk jelezni. Egyszer egy ügyfélnek javasoltam a bekötését ezeknek a szoftvereknek, mert ez kimaradt. Azonnal láttunk egy technikai hibát, ami a mobil verziót érintette. Apró munka segítségével gyakorlatilag megdupláztuk a webforgalmat.
Amúgy is inkább mobilon nézegetjük a honlapokat a desktop helyett, így ez kiemelkedően fontos. Az sem mellékes, hogy milyen oldalakat indexelt a Google és mely oldalakat nem. Ugyanis azzal, hogy létrehozunk egy aloldalt, az nem biztos, hogy megjelenik a keresőben. És az is lehet, hogy egy kevésbé fontos oldal, például adatkezelési tájékoztató, pedig megjelenik.
Egyéb fontos funkciók
Marketing kérdés, de megvalósítás tekintetében pedig a webshop készítés kérdését érinti a hírlevél feliratkozás létrehozása. Fontos, hogy a megfelelő jogi kitétel is szerepeljen a hírlevelekben, az adatok kezelésében stb.
Ráadásul a grafikai kinézet kapcsán is meg kell terveznünk a leveleket, ha nincsenek kész sablonok vagy nem elég a szöveges üzenet. Szükség lehet fejlécre, láblécre.
Emellett a kötelezően előírt adatkezelési tájékoztató, általános szerződési feltételek megírása megfelelő kompetenciával rendelkező jogi személy által, szintén lényeges momentum. Miután ez elkészült, a cookie sávot, beállítási lehetőséget, aloldalt, linkelést a WordPress szakértőnek kell elkészítenie.
Bosszantó lehet, ha nem látszik vagy megtévesztő, hogy az adott termék raktáron vagy készleten van-e. Nem mindegy ugyanis, hogy 2 napon vagy 2 héten belül kaparintom meg az adott terméket.
Ha van egy független, minősítő szolgáltatás (például Fogyasztó Barát), ami garantálja, hogy megbízható webshophoz van szerencsém, az nagyon sokat jelenthet a vásárló számára.
Emellett sok apró részlet merül még fel, például a számlázó szoftvernek kompatibilisnek kell lennie a rendszerrel. Ezzel sok időt és energiát meg tudunk spórolni magunknak.
A termékkel kapcsolatos buktatók
Az internetes áruház létrehozása kapcsán nagyon fontos, hogy az adott termék hozzánk és ügyfélhez történő kiszállításának a minőségével is megfelelően foglalkozzunk. Előfordult, hogy külföldről rendeltem és gyorsabban és flottabbul érkezett meg a csomag, mintha Magyarországon belül rendeltem volna. Ráadásul kevesebbet is fizettem.
El kell döntened, hogy dropshipping-ben gondolkozol-e, hol tárolod a termékeket? Ha romlandó az adott termék, akkor mi lesz a tárolással?
Amúgy általában a 2.000-4.000 forinttól a 300.000-400.000 Ft-ig pörög jól a webshop. Afölött általában már személyes értékesítésre van szükség. Mi van akkor, ha az adott termékből egyszer csak rengeteget rendelnek meg tőled, hogyan fogod beszerezni?
Mi van akkor ha eláll valaki és feleslegesen rendelted be a sok terméket? Mi a helyzet akkor, ha a devizapiac változik és többet kell fizetned az adott termékért, mert a forint gyengül?
Összefoglalásként első lépésben a piaci réssel, marketingtervvel kezdj. Utána ez alapján nézd át a webshop készítés árakat, ha már látod, hogy melyik típus a neked való (egyedi fejlesztés, webáruházbérlés vagy például WordPress). Gondold végig, hogy rövid és hosszú távon is megérje a számodra legmegfelelőbb webshopban gondolkodnod.
Olyan rendszerben gondolkozz, ami nem viszi el túlságosan a figyelmedet, hogy tudj az üzletedre koncentrálni a sok felesleges tűzoltás helyett. Tájékozódj a neten és nézd meg több webshop fejlesztő ajánlatát. Párat válassz ki közülük és vedd fel velük a kapcsolatot megvizsgálva a referenciát, megbízhatóságot, kommunikációt és webshop készítés árakat. Érdemes olyan céget választanod, amelyik nemcsak a webshop létrehozásában, de webshopfejlesztésben, javításban, karbantartásban is kompetens.