Mikor megfogalmazódik benned a gondolat, hogy: WordPress vagy egyéb weboldal készítőt keresek -, akkor fontos tudnod, hogy nagyon nagy lehet az árkülönbözet, ha rosszul döntesz. És nemcsak rövid távon. Nézzünk pár példát, hogy mire gondolunk. Ha nem megfelelő rendszert választasz és később nem tudod tovább fejleszteni weblapfejlesztővel a honlapodat, hogy új funkcióid legyenek…
Esetleg nem bírja kiszolgálni a nagyra nőtt webforgalmat a rendszer. Az adott cég nem fejleszti tovább az adott bővítményt vagy egyéb elemét a weblapodnak, így lassan szétesik, vírusos lesz és kiesik a Google rendszeréből, mintha nem is létezne a honlap…
Ha azt mondod: weboldal készítőt keresek, mert szükséged van egy honlapra, az olyan, mintha azt mondanád kell egy kocsi. Kicsi, nagy? Városi, terepjáró sport? Új, régi, sokat vagy keveset fogyasszon? A weboldal készítő cégek pedig olyanok (tisztelet a kivételnek), mint a rossz autókereskedők. Azt akarják eladni, amijük van, különben nem fognak pénzt keresni.
Ebből következik, hogy egy profi weboldal készítő csapat nem biztos, hogy reagál az e-mailedre, ha azt érzékeli, hogy 15-20 helyre küldted el, melyben néhány sorban leírtad, hogy weboldal készítőt keresel erre és erre a feladatra. Egy profi weboldal készítő nem fog versenyezni azért, mert valaki bedobta egy versenybe.
Egyrészt valószínűleg, ha profi, akkor van bőven munkája és válogat is köztük, mert sokan megkeresik, ajánlják őt. Másrészről, ha azt látja, hogy az ügyfél nem elég motivált ahhoz, hogy konkrétan leírja mit akar, ráadásul ezt elküldi 43 csillió helyre, akkor csak az ár érdekli.
Ezek után miért dolgozzon a weboldal készítő cég órákat ingyen, 5-10% esélyre hajtva, ha az ügyfél is csak 15 percet fektetett a saját honlapja elkészítése kapcsán és úgyis a legolcsóbb árat fogja alapul venni? Egy profi, jó minőségi munkát hátrahagyó weboldal készítő nem a legolcsóbb. Különben nem jönne ki a matek és futószalagos kiszolgálás lenne belőle, ami a minőség rovására menne…
Persze, ez nem az ügyfél hibája, mert nem sok ilyen cikk van, ahol kap konkrét tájékoztatást a leendő ügyfél arról, hogy egy weboldal készítő cég hogyan gondolkodik és miként érdemes ajánlatot kérni tőle.
Természetesen úgy tűnik minden sarkon van webfejlesztő, és minden infó megtalálható a neten, de nem mindegy, hogy az mennyire hiteles.
De akkor mi a megoldás, ha weboldal készítőt keresek?
Egy korrekt weblapfejlesztő válogat az ügyfelek közül. Mert egyrészt nem biztos, hogy van ideje, kedve, kompetenciája segíteni. Nem fog olyat elvállalni, amiben nem tud segíteni. Másrészt az ügyfél érdekeit nézi és nem csak a sajátját. Mondok konkrétumot. Egy ügyfél keresett meg minket webshopkészítés kapcsán. Technikai paraméterek miatt nem ajánlottam egy bizonyos rendszert, melyet sokan mások ajánlottak neki.
Nem hitt nekünk szakértőknek, így a vágy erősebb volt, hogy mégis azt a rendszert válassza, mert nagyon szép grafikai sablonok voltak hozzá. Magyarán szépen nézett ki az autó, de a motorja siralmas állapotban volt és már elkezdett belül rohadni. Ezt pontosan elmondtam neki. Nem baj. Én elmondtam, hogy nem fogok hazudni azért, hogy eladjak valamit, mert elsősorban szakembernek tartom magam. Egy orvos sem fogja azt mondani, hogy nyugodtan egyen egészségtelen ételt korlátlanul, nem lesz következménye -, csak mert a kliensnek ez a változat jobban tetszik, mint az igazság.
A lényeg, hogy az ügyfél fél évvel később visszajött és azt mondta, hogy minden beigazolódott és most esett le a tantusz. Jobb később, mint soha…
Tehát, ha végiggondoltad, hogy mit szeretnél pontosan, miközben a neten lehet tájékozódni, akkor érdemes pár, például WordPress szakembertől tanácsot, ajánlatot kérni, miután kiszűrted őket akár szimpátia alapján. Természetesen nem elvárható, hogy mindent kitalálj részletesen, ezért van a weboldal készítő. Segít neked.
De rájuk elsősorban webfejlesztő szakértőként tekints. Te nem értesz hozzá, különben nem kerested volna meg őket. Ők tudják megmondani, hogy hogyan valósítható meg az, amit megálmodtál és természetesen te mondod rá az áment.
A profi weboldal készítő először meghallgat, felméri, hogy mire van szükséged. Ha nem tud segíteni, akkor esetleg ajánl másik szakembert. Ha tud segíteni, akkor tájékoztat, edukál.
Ha komolyak a szándékaid a weblapkészítés kapcsán
Példának okáért, pénzt akarsz vele keresni, vagy nem szeretnéd cégként lejáratni magad, a cég növekedésére akarsz fókuszálni stb. Ez esetben nem kezdesz egy újabb szakmát megtanulni félig. És kísérletezni sem, mikor van bevált, kitaposott, működő út. Autót sem állsz neki szerelni spontán, kikísérletezve a megoldást. Erre vannak a szakemberek.
Természetesen ettől függetlenül egy WordPress honlap felépítése viszonylag könnyen megoldható, WordPress programozói tudás nélkül is. Általában akkor szoktak jönni a bonyodalmak, mikor kiderül, hogy az alapok rosszak, mert erről senki nem beszélt. Az árnyoldalról. Nem volt érdeke az adott illetőnek.
Számtalan hibás, további funkciók fejlesztésére, vírusmentesítésre, karbantartásra váró WordPress oldallal találkoztunk az elmúlt, több, mint 10 évben…
Ezáltal ismerjük az ügyfelek által elmondott infók alapján, hogy mi történik pontosan azután, hogy kiválasztottak egy-egy weboldal készítőt, illetve rendszert és elkezdtek dolgozni velük. Látjuk, hogy milyen honlapok születtek és azok meddig voltak működőképesek és az ügyfél pontosan hogyan ítélte meg ezt és mit tapasztalt.
Az emberek általában az út első felét ismerik, a lelkesítő oldalakat, ahol próbál mindenki kedvet csinálni a rendszeréhez. Ezzel nincs gond, de fontos, hogy nem azt kell nézni, hogy melyik rendszer a legjobb, hanem, hogy neked mire van szükséged. Egyszerűbb honlap, webshop? Egy vagy tízezer termékkel? És ehhez kell megfelelő rendszert keresned. És nem fordítva.
Ennek az az első lépése, hogy – miután megvizsgáltuk a piacot, hogy van-e egyáltalán létjogosultsága belépnünk -, marketing szakemberrel megterveznünk a lépéseket és utána átülteve a gyakorlatba például webdesigner, szövegíró, SEO és példának okáért Facebook vagy Google Ads szakértő segítségével foglalkoznukn vele. És mikor WordPress vagy egyéb weboldal készítőt keresek, akkor már a konkrét elképzelésekkel teszem ezt meg. Ugyanis ő már csak a technikai kivitelezésben fog tudni segíteni.
Ha nem vesszük komolyan a weboldalkészítést, pont ilyen lesz az eredménye is…
Ha bekérünk 15-20 árajánlatot és végül azt sem tudjuk a végén, hogy ki mit írt nekünk, akkor csak összezavarodunk. 30-40 órát dolgoztattunk ingyen weboldalkészítő cégeket, ügynökségeket, de ha a fáradtságot sem vesszük, hogy megköszönjük és megnézzük ezeket az ajánlatokat, akkor mi értelme volt az egésznek?
Ne gondoljuk, hogy ezt a plusz munkát (ami ugyan díjmentes volt), nem fogja a vállalkozó beépíteni az árakba. Közvetett módon tehát ezzel önmagunknak is ártunk. Lehet probléma, hogy túl olcsó, vagy ellenkezőleg, túl drága a weboldal készítő cégek árajánlata. Ez azért van, mert nem mindegy, hogy ki és mire adta.
Előfordulhat például, hogy megbíz minket egy komoly ügynökség és eladja másnak a szolgáltatásainkat és hozzáír egy 0-át az ajánlathoz. Ha ők jobb értékesítők, vagy van hozzáadott érték, akkor ez teljesen korrekt. Gondoljunk bele, hogy nekik is keletkeznek plusz költségeik, ha irodát kell fenntartaniuk alkalmazottakkal együtt. Ezt valahogyan ki kell gazdálkodniuk. Egy ismeretlen szabadúszót megbízni lehet, hogy olcsóbb jóval, de könnyebben eltűnhet váratlanul… Csak, hogy mind a két oldalt megvilágítsuk, tudva, hogy a pandémia óta rengeteg cég rakta át a bázisát teljes mértékben online oldalra.
Ha valaki ipari módon gyártja a weblapokat, akkor elképzelhető, hogy nagyon alacsony áron tud dolgozni, de számoljuk ki, hogy ha naponta, két naponta át kell adnia egy weblapot, akkor mennyi idő lesz a korrektúrafordulóra, finom hangolásra. Semmi. Megy az ipari munka, gyorsan kipörgetve minden ügyfelet.
Még az sem mondható, hogy ez probléma. Ha valakinek ez megfelelő és van rá igény, akkor teljesen rendben van, hogy ez is kiszolgálásra kerül. Ahogyan tatyi logókat is lehet 5 perc alatt létrehozni. Ha nem gond, hogy ezzel azonosítanak az ügyfelek minket, olyan területen vagyunk és működik, akkor még jobb döntés is, mint többször annyi pénzt befektetni egy projektbe.
Láttunk olyan grafikai sablont, ami teljesen egyhangú volt, de működött a dolog és ez a lényeg. Kérdés az, hogy továbbfejlesztéssel mennyivel lett volna hatékonyabb a dolog.
Sok leendő ügyfél panaszkodik, hogy választ sem kap az árajánlatra. Ennek az okát már fent pedzegettük, mikor 15-20 helyre küldünk ki e-mailt, pár sorban ajánlatkérés kapcsán.
Designerre, marketingesre, SEO szakemberre, full stack webfejlesztőre van szükséged?
A pontos folyamatot fent leírtuk. Első lépés a marketing szakember által javasolt marketingterv elkészítése. Azonban sokan ezt összekeverik egy specifikus területen dolgozó marketing szakemberrel, aki például PPC területen dolgozik és csak ahhoz ért. De ő abban profi és megfelelőn tudná a releváns érdeklődőket a weblapodra hozni Google hirdetésekkel holnapoktól, de ez csak egy marketing platform. És ebből sok van. Ez olyan, mintha a kőműves elkezdené összerakni a házadat terv nélkül.
Arról nem is beszélve, hogy hiába érkezik valaki a honlapodra a marketingnek köszönhetően, ha ezután az értékesítés pocsék és nincs kidolgozva. Ennek lehetnek technikai problémái, például az Smtp szerver rosszul van beállítva és nem kapod meg az érdeklődő e-mailek (egy részét). Nem veszitek fel a telefont, vagy nem sales-es ember kezeli a hívásokat, rossz az árképzés stb.
Ha a legnépszerűbb, WordPress weboldalban gondolkozol – amivel szinte bármi megvalósítható, a nagy része ingyenes a motornak és méltán használja ezt a Fehér Ház, BBC és a Harvard Egyetem is, akkor két lehetőséged van.
Az első az, hogy webdesigner megtervezi a honlapodat. Ez alapján kerül összerakásra. A másik variáció, hogy kész, előregyártott sablonokból lesz összerakva a honlap és így az első lépés kihagyható. Ennek jóval kedvezőbb az ára. Egy letisztult, profi arculat alapján összerakott trendi honlapot kapsz és a saját tartalmaid (szöveg, kép, videó) miatt a végén nem feltétlen lehet az eredetire ráismerni. De! Azon kívül, hogy csilli-villi kinézetű sablont választasz ki, figyelj arra is, hogy a WordPress programozó ajánlja-e az adott sablont.
Elképzelhető ugyanis, hogy lassú lesz, mert tele van egy rakás felesleges kóddal, amit nem is használsz majd. A cég nem fejleszti tovább a rendszert és megszűnik a támogatása, frissítése, így szép lassan szétesik az oldalad. Van olyan ügyfelünk, ahol tízezer termékkel 4 éve nem frissült a honlap sablonja és a WordPress karbantartás szolgáltatásunk segítségével azon dolgozunk, hogy ne kelljen újra csinálni az egészet.
Ami pedig a weboldal készítő cégen belül a különféle szakmai kifejezéseket illeti, nem feltétlen kell vele foglalkoznod. Egy profi WordPress webfejlesztő a te nyelveden fog beszélni és nem papol túl sokat arról, hogy milyen programnyelvet használ. Hiszen nem megtanítani akarja a szakmát, hanem minél hamarabb a lehető leghatékonyabb megoldást megtalálni a számodra, korrekt áron.
Tényleg csak érintve, amúgy van backend fejlesztő, aki az infó előállításával foglalkozik, a frontend fejlesztő pedig annak megjelenítésével. A fullstack pedig mind a kettőhöz ért. Általában azonban elmondható, hogy minél több dologhoz értünk az annál kevésbé mély tudást eredményezhet. Már csak azért is, mert folyton változik, fejlődik minden. Még a marketingben is az adott szakterületen belül is külön vannak a specialisták.
Ha valaki egy személyben mindenhez ért honlapkészítés, fejlesztés, karbantartás, webhelytervezés, webdesign, marketingterv elkészítése, többféle marketing platform megfelelő működtetése, SEO és szövegírás, az azért lehet gyanús… Persze ez attól is függ, hogy milyen szintről beszélünk. Például egy Google Ads platformon belül egy egyszerű reklámot tud beállítani, vagy remarketinggel együtt, külön layerek lefejlesztését kérve a WordPress weboldal készítő cégtől a Google Analytics-ot használva mindent profin elkészít, a részletes jelentésekkel együtt…
Az ár mellett legalább olyan fontos, hogy…
Mennyire tudunk egy nyelvet beszélni egymással? Bizony arra is van példa, hogy a weboldal készítő cég drágább árat ad neked, mert úgy látja, hogy „nehezebb” ügyfél vagy. Több tanácsadásra van szükség. Nem elég elmondani egyszer valamit, többször le is kell írni, vagy harapófogóval kell kihúzni az infót, hogy mit szeretnél pontosan stb.
Ennek morális kérdésével mindenkinek magának kell foglalkoznia. Az biztos, hogy az ár nem mindenható. Lényeges, hogy megértjük-e e egymást. Mennyire megbízható az adott fél és ez nemcsak a szolgáltatóra vonatkozik, hanem az ügyfélre is. A weboldal készítő ugyanis nem biztos, hogy motiváltabb lesz, mint az ügyfél. Ha neki nem fontos, akkor miért lenne az a szolgáltatónak?
Mennyire ad megfelelő tanácsokat a WordPress szakember? Egyik alkalommal egy ügyfél egy projekt közepén hozott egy fejlesztésre váró weboldalt, mert az előző weblapprogramozónak beletört a bicskája és nagyon sok pénzt emésztett fel a projekt hónapok alatt. Javasoltunk egy megoldást, amivel harmad áron sikerült lezárni a dolgot két hét alatt.
Egy másik tévhit az óradíjjal kapcsolatos. Lehet egy profi weboldal készítőnek dupla óradíja, mert lehet, hogy négyszer hatékonyabb, így fele annyiba kerül, mint a másik WordPress weblapfejlesztő óradíja és négyszer gyorsabban készül el. Ez azért nem mindegy. Arról nem is beszélve, hogy több alternatívát is kínálhat, illetve azok közül fogja a profi weblapfejlesztő megkeresni a számunkra legjobb megoldást.
Aki pedig még nem olyan harcedzett, elképzelhető, hogy a tanulóidőt is ki fogja nekünk számlázni, miközben a másik WordPress szakértő pár perc alatt előáll a megoldással, mert már többször megoldotta az adott problémát és nem most áll neki megkeresni azt.
Emellett a WordPress folyamatosan változik, fejlesztik sok ezren, így ha egy profi csapat kezében van az elejétől kezdve a honlapunk, akkor kevesebb problémával kalkulálhatunk, mint amikor valahogy össze lett tákolva a honlap és most megyünk vele a negyedik webprogramozóhoz.
Tervezd meg a büdzsét
Lesznek egyszeri és folyamatos költségek. Egyszerinek mondható a weblap és marketing terv elkészítése. Folyamatosnak a marketing költségek és a weblap karbantartása. Ha több iparágra osztható az, amivel foglalkozol és kevesebb pénz áll rendelkezésedre, akkor úgy is elkezdheted a dolgot, hogy először csak kisebb területtel indulsz el, azt futtatod fel és utána fokozatosan visszaforgatod a pénzt az újabb területek fejlesztésével. Érdemes a weboldal készítő cégnek elmondani, hogy mekkora összeg áll rendelkezésre, mert ez alapján pontosan megtudják mondani, hogy mi fér bele a keretbe.
Milyen paramétereket érdemes végiggondolnod, ha weboldal készítő céget keresel?
Mik a konkrét céljaid a weboldallal? Blog vagy hírportál oldalként a nagy forgalomra hajtasz, tájékoztatva a látogatókat, vagy webshopként az értékestés az elsődleges célod?
Konkrétan milyen funkciókra van szükséged? Például szeretnél ajánlatkérő és kapcsolati űrlapokat elhelyezni és hírlevélre is fontos, hogy fel tudjanak iratkozni. Webshop esetén pedig átutalásos, bankkártyás és utánvétes fizetési rendszert szeretnél automatikus számlázással integrálva.
Kérdés, hogy webáruház esetén hány termékről beszélhetünk és mekkora forgalomra számítasz? Lényeges, hogy a tartalomfeltöltéshez a weblapod tartalma is időben elkészüljön. Mekkora büdzsé áll rendelkezésre az egész projektre mondjuk az első évben, amit a weboldalkészítésre és annak fenntartására fordítanál a marketing és egyéb, például hoszting költségen kívül? Ugyanis szükség van webtárhely bérlését is fizetnie minden honlaptulajdonosnak a domain fenntartás árán felül.
Összefoglalás
Ha weboldal készítőt keresek gondolattal felszabadulsz a netre, először tisztázd le, hogy mi a célod, mire van pontosan szükséged. Néhány WordPress vagy egyéb szakértőt válassz ki és nyugodtan kérj tőlünk tanácsot, de lehetőleg vedd komolyan a dolgot és minden területhez keresd meg a megfelelő szakembert.
A webhelyetrvezőt akkor érdemes megkeresned, amikor a megfelelő marketingtervből látszik, hogy technikai szempontból azt hogyan kellene megvalósítani. Ne 10 percet gondolkodva a saját projekteden 15-20 weboldal készítő cégnek írj, mert így kevés az esély, hogy profi WordPress webfejlesztőt találj és csak össze fogsz zavarodni. Az árazáson kívül más nagyon fontos tényező is van, amit meg kell vizsgálnod.