Oldal kiválasztása

Mikor kidobott pénz a webdesign ára?

Szerző:

Mikor vállalkozóként, honlapkészítés során webdesign árak iránt érdeklődünk, bele sem gondolunk, hogy a webdizájn segítségével nem biztos, hogy több ügyfelünk lesz. Sőt, sokszor ez csak felesleges pénzkiadást jelent.

Ezért tisztázzuk, hogy mi a cél. Nagy forgalmat, sok álom ügyfelet szeretnénk vagy szép, webdesigner által megalkotott, gyönyörű honlapot? A kettő természetesen nem zárja ki egymást, de attól, hogy felcicomázzuk a honlapunkat és webdesign árajánlatokat kérünk be, még nem lesz nagy a konverzió.

 

Nem a webdesign segítségével értékesítünk

Attól, hogy egy honlap szép, nem fog mindenki vásárolni, aki rátéved. És természetesen ez nem jelenti azt, hogy legyen igénytelen kinézetű honlapunk. De! Ez csak egy elem a sok közül, ráadásul iparág függő.

Ha bekérünk webdesign árakat és a saját ízlésünk alapján, a mintákat alapul véve ez alapján akarunk online vállalkozást felépíteni, akkor valószínűleg bukni fogunk. Ugyanis nem az számít, hogy nekünk mi tetszik, hanem az, hogy a leendő ügyfeleink mit preferálnak.

Sokan belekezdenek úgy online vállalkozásba, hogy nem mérik fel a piacot, nem készítenek tervrajzot, (lásd marketing tervet) hozzá, csak elkezdik csinálni, mert ehhez van kedvük. De ha nincs rá igény, vagy túl telített a piac, akkor ennek mi értelme van?

 

 

Milyen webdesign stílusok a divatosak?

Ettől függetlenül nagyon megkapó lehet például a Vintage (világos, visszafogott, meleg) és hasonló retro stílus. A grunge (kopott, foltos háttér) pedig inkább graffiti-szerű megjelenést kölcsönöz, ami a fiatalokat célozza meg.

Divatos és népszerű a minimál stílus, mely letisztult, egyszerű és világos, illetve fekete-fehér színekkel, kevés díszítéssel operál. A színtelen honlapon a színek helyett a megfelelő tipográfia és térköz van segítségünkre a kiemelések tekintetében.

A brutalizmus webdesignként a minimál stílusból jött létre. Ezek elnagyolt, rendezetlen, nagy betűméreteket tartalmazhatnak. Ez a stílus egyfajta lázadás a szabályos, „kocka” grid webdesign layout-tal szemben.

A talp nélküli betűk is nagyon elterjedtek. Ugyanis ezek könnyen olvashatók és modern benyomást keltenek. Mivel azonban idővel unalmassá válhatnak, ezért újra elkezdtek terjedni a talpas betűk.

A kézzel rajzolt illusztrációk is már lassan laposak lesznek. Ugyanis egy új trend az elején nagyon népszerű, aztán elkezd lecsengeni idővel, miközben veszít az újdonságából. Ennek ellenére illusztrációkat itt tudsz letölteni magadnak a honlapodra.

 

Nem feltétlen a designerek határozzák meg a trendeket

Erre jó példa a hamburgermenü eltörlésére tett kísérlet, mely nem került megszüntetésre a designerek szándéka alapján évekkel ezelőtt, mert a Google, Facebook ugyanúgy használta őket. Ha már designerekről beszlünk, érdemes tisztázni a fogalmakat.

Az UX a vállalatok felhasználóélményét (termék, szolgáltatás) jelenti. A CX az ügyfélélményre utal (tágabb fogalom, lásd márka, vállalattal kapcsolatos élmény). Tehát a CX-en belül van az UX. Erre utal a CX designer és UX designer kifejezés is.

UI webdesigner ért az UI designhoz (User Interface, azaz felhasználói felület), tipográfiához, webergonómiához és képes online arculatot tervezni. Nem árt, ha a CSS és HTML kódoláshoz is ért.

Ezzel szemben az UX designer ért az UX kutatási módszerekhez (User Experience, azaz felhasználói élmény), drótváz elkészítéséhez, felhasználói utak tervezéséhez, teszteléshez és a témával kapcsolatos pszichológiához. Ők ugyanis problémákat oldanak meg és próbálják a legegyszerűbb megoldást elővarázsolni. Az UI/UX designerek a fenti kettő kompetenciával rendelkeznek.

A product designerek szakmája fedésben van az UX designerekével szemben, de az ő fő fókuszuk a terméken van. Odafigyelnek az üzleti célra, igényre és a felhasználói elvárásra is ügyelnek.

 

A webdizájn fontossága

Ha egy exkluzív szolgáltatást, kreatív ügynökséget szeretnél felépíteni, akkor valóban meghatározó lehet az, hogy a webdesign stílusok megfelelő összhangban igényességet kölcsönözzenek a honlapodnak.

De ha egyszerű webshopod van, ami például sport ruházat kereskedésével foglalkozik, akkor nincs szükség webdizájn bravúrokra. Mert nem emiatt fognak tőled vásárolni. Sokkal inkább a megfelelő kínálat, ár, cég megbízhatósága, fizetési módok, kiszállítás gyorsasága, ügyfelek véleménye lesz a döntő.

Ami pedig a webdesign árakat illeti, érdemes tisztázni, hogy régen nem voltak grafikai sablonok. Szükség volt webdesign árajánlatra, mert a webdizájn alapján kellett a site-buildernek összeraknia a honlapot.

Azonban ma már például a WordPress honlaphoz – ami lehet blog oldal, webshop, hírportál vagy bemutatkozó, céges oldal (akár együtt is megtestesítheti az összes kategóriát) -, vásárolhatunk grafikai sablont, amit profi webdesignerek raknak össze.

Lecserélve a tartalmat és akár a színvilágot megváltoztatva, nemigen lehet az eredetire ráismerni, de mégis profi honlapunk lehet alacsony költségvetésből.

Természetesen ettől függetlenül lehetőségünk van webdesign árat kérni és egyedi megjelenésű honlapot tervezni, amit ugyanúgy össze lehet rakni a tervek alapján. Ezt akkor érdemes megtenni, ha tényleg valami egyedi designban gondolkodunk.

 

 

Mindenképpen letisztult arculatban gondolkozzunk

Cégünket a honlapunkkal azonosítják. Éppen ezért az nagyon fontos, hogy (akár idővel) megfelelő logóval és egységes, letisztult arculattal rendelkezzünk. Az igénytelen logó és megjelenés árthat a cég imázsának. Ma már fillérekért lehet professzionális grafikai sablonokat venni, melyek igényesek. Komolytalan, ha egy cég ezen spórol.

 

Idővel akár széteshet a honlapunk, ha nem megfelelő design megoldásban gondolkodunk

A technikai részletek azonban nem mellékesek. Nem mindegy, hogy a grafikai sablon, vagy kérésünkre megtervezett webdesign milyen paraméterek segítségével működik.

Ha túl bonyolultan van megírva a kód, és rengeteg felesleges funkciót tartalmaz, amit sosem fogunk használni, akkor belassíthatja az oldalt.

Ennek köszönhetően lehet, hogy otthagyják majd a látogatók, mert nem várják meg a betöltődést. Ha nem jogtiszta a grafikai sablon vagy page builder, amivel szerkeszteni lehet, akkor valószínűleg nem fog frissülni, illetve megfelelően működni.

Ez további gondot okozhat, akár vírusos is lehet az oldalunk. Idővel pedig legrosszabb esetben ki is eshet a keresőből, mintha nem is létezne.

Éppen ezért a webdesign árak esetén ezt is érdemes tisztázni. A WordPress grafikai sablonokat egy másik cég üzemelteti és érdemes megnézni, hogy mennyire megbízható a vállalkozás.

Lehet, hogy egy egyetemista írt egy grafikai sablont ujjgyakorlatként, de nemigen vásárolták sokan, így fejleszteni sem szeretné tovább. Ennek következtében nem fog frissülni.

Ebből következik, hogy akár újra kell építeni az egész honlapot, mert nem lehet később lecserélni a webdesign stílusokért felelős grafikai sablont. Ezt alaposan gondoljuk végig és ne csak a megjelenést és árat tartsuk szem előtt.

 

A Google a webdesign stílusok alapján sorolja előre a honlapokat?

Nem. Sokkal fontosabb a minőségi, megfelelő hosszúságú tartalom és a honlapra mutató, megbízható linkek száma. Emellett pedig a honlap megfelelő működése.

Természetesen, ha egy honlap szép és ezt értékelik az emberek, az is számít. Egy olvashatatlan blogot kevesebben fognak olvasni, ha a háttér színe ezt ellehetetleníti és a webergonómia is meghatározó.

Emellett néha egy-egy kulcsszóra előre sorol a Google egy-egy oldalt és figyeli az userek reakcióját, hogy hányan klikkelnek rá. De ekkor még nem látjuk a honlap grafikáját, webdesign stílusát, arculatát.

Nyilván dizájner szempontból nézve emiatt sok a csúnya honlap, ami ettől függetlenül sikeres üzletként működik. A trendek változásánál megfigyelhető az is, hogy az új designnal rendelkező honlapokra először óvatosan klikkelnek az emberek. Megszokták ugyanis a régi honlapokat, amiket nap, mint nap előszeretettel nézegetnek.

 

Mi az, ami a szép webdesignnál jóval fontosabb?

A minőségi tartalom. Értsd, például hasznos információkat tartalmazó cikk. A megfelelő technikai működés.

Könnyen elérhető tartalom. Ráadásul sok releváns tartalomra van szükség 5-10 aloldallal nem lehet megváltani a világot. A Google nagyjából 50-100 aloldal vagy blog bejegyzés után tudja biztosan besorolni, hogy egy például WordPress honlap mivel foglalkozik.

Ha már pontosan tudod, hogy milyen honlapot szeretnél, vagy a meglévő WordPress lapodat újítanád fel, akkor érdemes WordPress szakértővel beszélned, aki teljesen átlátja a technikai részt és webdesign szempontból is tud segíteni neked.

Ellenkező esetben kifoghatsz egy webdesignert, aki a szakmájához ugyan ért és azt fogja neked eladni, de a honlap esetleges hibáinak elhárításában, karbantartásban már nem fog tudni segíteni. Ugyanis sokszor könnyebb és sokkal látványosabb egy új WordPress website-ot felhúzni, de a hibák elhárítása már jóval több tudást és tapasztalatot igényel. Főleg, hogy a túl sok plugin lelassíthatja a honlapot és összeakadhatnak egymással.

 

Hogyan olvassuk a honlapokat, ezért miként érdemes azokat felépíteni?

Gyorsan végigszaladunk rajta, keresve az infót. Nem olvasunk el minden egyes szót. És ha nem találjuk meg azt, amit keresünk, akkor már megyünk is tovább.

Éppen ezért egy profi webdesigner ezt tudja és ennek megfelelően alkotja meg a webdizájn terveket.

Teljesen egyértelmű módon kell kommunikálnunk. Egy webshop esetében még akár szájbarágósan is, mert sokan felületesen, nem olvassák végig a szabályokat és azonnal telefonálnak, e-mailt küldenek inkább. Ez rengeteg plusz munkát generál a honlap üzemeltetőjének.

Az az optimális, ha a webdesign segíti a marketing célokat és a megfelelő irányba tereli őket. Fontos, hogy átlátható legyen az oldal és a user tudjon irányítani.

Gondolj bele, hogy milyen frusztráló, ha egy belvárosban kocsival mész és csak egy irányba lehet mindig menni attól függetlenül, hogy számtalan irányba vezet út másfelé is.

Pontosan tudd, hogy az egyes aloldalaknak mi a szerepe, célja. És a működő trendeket érdemes követnünk. Slide-ok, ikonok, címek és hosszabb leírások, amik azonnal átláthatóak stb. Ezen kívül pár sor után és egyéb tartalom kapcsán is szükség van üres terekre.

Emellett a CTA gombok is megfelelő méretűek legyenek, amit a Google segítségével bármikor letesztelhetünk. Lényeges momentum a tesztelés is, miután elkészültél. Hiszen az olvasók fogják eldönteni, hogy mi működik, és mi nem. Mire van szükségük és mire nincsen…

 

Drótváz, kötelező és egyéb lényeges elemek elkészítése, bekötése honlap és webshop esetén

A webdesign készítés során általában drótvázat készít el a webdesigner. Ebben a színek, képi elemek még hiányoznak, de módosítható, melynek köszönhetően előre látod, hogy pontosan hogyan fog a honlapod felépülni. Ezután szokták az egyedi dizájnt megtervezni.

Több terv is elkészülhet, így ezek közül a végleges variációt ki tudja választani az ügyfél. Érdemes a korrektúrafordulók számát és módját is tisztázni. Ugyanis ez segít abban, hogy apróbb módosításokat el tudjatok végezni a honlapon.

Az alapvető méréseket is érdemes beállítani, bekötni az ehhez szükséges szoftvereket, ebben az ingyenes Google szoftverei segítenek (Search Console, Google Analytics). A SEO szempontokra is figyelj és WordPress honlap esetében például a Yoast plugint érdemes beállítani.

Fontos azt is tisztázni, hogy hogyan fogod tudni frissíteni az oldalad tartalmát. A WordPress az egyik legnépszerűbb megoldás, így számtalan leírást, videót, fórumot találsz a témában több nyelven is.

Megfelelő jogi végzettséggel rendelkező forrásból a kötelező adatkezelési tájékoztató és webshop esetén, általános szerződési feltételek elkészítésére is szükség lesz. Emellett az ehhez szükséges technikai paramétereket is be kell állítani.

Webshop esetén a fizetési módokat, az adott bankkal a jutalékos rendszert érdemes minél hamarabb tisztázni. Ehhez fizetős pluginokra is szükség lesz, melyeket rendszeresen frissíteni kell és karban kell tartani a honlapot.

A legvégén pedig a weboldalt teszteld a legnépszerűbb böngészőkben mobil verzióban is. A reszponzivitás (minden eszközön megfelelően működik) és a funkciók működése alap.

Keresztes Attila

Keresztes Attila

Weblapsuszter

MI (mesterséges intelligencia) működtetését tanulmányozva több, mint 10 éve WordPress rendszerrel foglalkozunk. Nem működik WordPress weblapod, webshopod? Vírusmentesítésre, karbantartásra vagy akár különleges továbbfejlesztésre van szükséged? Esetleg új, prémium minőségű honlapot szeretnél, amire büszke lehetsz és kiemel a konkurencia közül? Keress bátran és mondd el mit szeretnél pontosan.