Mit jelent a kulcsrakész weboldal? Mik a hagyományos és céges weboldal kötelező elemei? Hogyan fordulhat elő, hogy ha rossz grafikai sablont választunk, akkor akár pár hónapon belül széteshet a bemutatkozó vagy céges honlapunk? Drágább a céges honlapkészítés?
Először mindig a célt határozzuk meg. Bemutatkozó vagy magán célra készül el a site vagy céges honlapkészítésben, webshopban gondolkodunk? Olyan ami pénzt is fog termelni számunkra?
Kezdjük a webdesign kérdésével
Mivel foglalkozunk? Egyedi, különleges termékekkel, szolgáltatásokkal, amik nincsenek minden sarkon, vagy viszonylag hagyományos üzletben utazunk, melyből sok száz, ezer elérhető?
Ugyanis, ha például mosógépeket árulunk, akkor nem feltétlen van szükség a lehető legkülönlegesebb webdesign-ra, hiszen az ügyfeleket inkább a termék paramétere, ára érdekli és a szállítási idő, jótállás, illetve, hogy megbízható webshopból vásárolhasson. Ha különleges a design, de egy másik honlapon 10%-kal olcsóbb a termék, akkor valószínűleg azt fogja választani.
Ha azonban különleges, személyre szabott, egyedi tárgyakkal vagy szolgáltatással foglalkozunk, akkor nem árt, ha ezt a különlegességet a honlapunk is tükrözi.
A lényeg, hogy webdesigner tudja megtervezni a honlapot és az alapján lehet azt összerakni például WordPress rendszerben. Azonban vannak kulcsrakész weboldalak is. Ez azt jelenti, hogy kreatív designerek előre mintaoldalakat terveznek meg és ezek közül lehet választani.
Ezek arculata egységes és letisztult. Természetesen a tartalom meg fog változni és az egyes funkciók is, így a végén nem feltétlenül lehet az eredeti oldalra ráismerni. Legfeljebb nagy vonalakban, az arculat, például a menü, lábléc, betűtípusok, színvilág fog visszaköszönni.
A kulcsrakész weboldalakat több embernek el tudják adni, így jóval olcsóbbak, mintha csak a mi számunkra tervezne meg egy webdesigner egy honlapot, ami jóval költségesebb. Természetesen bármelyik megoldás jó lehet a számunkra.
A céges honlapkészítés buktatói
Arra azonban ügyeljünk a kulcsrakész weboldalak kapcsán, hogy a sok ezer WordPress grafikai sablon közül honnan vásároljuk meg az adott sablont. Általában a mintaoldalak nagyon szépek, de mikor elkezdünk vele dolgozni, sokféle hiba (bug) ütheti fel a fejét. Ugyanis ilyen sablonokat bárki áruba bocsáthat. Az is elképzelhető, hogy mivel csak páran vásárolták meg, nem frissíti, fejleszti tovább a cég, így idővel tönkremegy. Szétesik, vírusos lesz és nem fog működni.
Láttunk arra is példát, hogy a page builder (amivel az adott sablont fejleszteni lehet) nem frissült, vagy külön kellett megvásárolni, illetve nem igazán volt kompatibilis a sablonnal.
Emellett, ha bonyolultan van megírva a sablon vagy túl sok csilli-villi dolgot tartalmaz, akkor szépen be fog lassulni. Ezt kompenzálni lehet kevesebb (főleg túl nagy méretű videó, kép) használatának mellőzésével, illetve gyors szerverrel. Természetesen vannak igényes, professzionális grafikai sablonok is, amik a kulcsrakész weboldal szempontjából a lehető legjobb választást biztosíthatják a számunkra.
Mik a céges weboldal kötelező elemei?
Mindig nézzünk ennek utána, megfelelően képzett szakemberek segítségével, mert a jogszabályok folyamatosan változnak. Főleg a GDPR-ra kell figyelnünk, illetve webshop esetén a ÁSZF-re, mely kapcsán a legjobb, ha szakjogásztól kérünk tanácsot. Téves elképzelés, hogy ha nincs hírlevélrendszerünk, akkor nem kell az adatkezelésről nyilatkoznunk, mely minden honlap esetében kötelező még akkor is, ha nincs semmi tartalom feltöltve. Ugyanis a cookie minden esetben gyűjti az adatokat. Ezt hazánkban a NAIH felügyeli.
A sütikről és adatkezelésről szóló szöveget, linket feltűnő helyen kell a honlapunkon elhelyezni. Fontos, hogy a hosting szolgáltató elérhetősége is feltüntetésre kerüljön, hiszen ha kompromittáló tartalom van a weblapunkon, akkor így közvetlenül kapcsolatba tud vele lépni a user.
E tekintetben teljesen mindegy, hogy céges weboldalról vagy egy normál honlapról beszélünk. Itt annyi lehet a különbség, hogy a cég vagy az adatkezelő a honlap tulajdona is lehet.
A céges honlapkészítés megfelelő lépései
A céges honlapkészítés nem feltétlenül olcsóbb, vagy drágább, hiszen ugyanannyi munka elkészíteni a céges weboldalt is. Ez minden esetben egyedi. Hiszen nincs két ugyanolyan weboldal.
A 0. lépés, miután a piaci rést, célpiacot megtaláltuk – melyben van potenciál -, hogy megfelelő marketing szakember a teljes online marketing tervet elkészítse. Ha csak azért foglalkozunk valamivel, mert ez jutott eszünkbe, vagy mert ehhez értünk, az nem biztos, hogy el fogja hozni számunkra az elvárt eredményt.
Éppen ezért vállalkozóként arra vállalkozunk, hogy befektetjük időnket, energiánkat, pénzünket valamibe, ami vagy fog működni, vagy nem. Ezt fogjuk megszervezni. Ám marketingterv nélkül ez szerencsejáték.
Ez egy külön szakma, lehet kísérletezni, de mi értelme, ha már van kitaposott és működő út? Olyan marketing szakemberre van szükség, aki nem egy részterülethez ért, hanem a teljes folyamatot meg tudja tervezni a számunkra. Utána ezt kell a gyakorlatban a céges honlapkészítéssel megvalósítani.
Ezáltal minden pontosan a helyére fog kerülni, mindent mérni fogunk, így pontosan látható, hogy mi és hogyan fejleszthető tovább.
Mik a kulcsrakész, illetve céges weboldal legfontosabb tulajdonságai?
A reszponzivitás nem kérdés, hogy megfelelően minden eszközön (asztali gép, tablet, mobil) megfelelően működjön. A gyorsaság is meghatározó, mely az adott hoszting cégtől is függ.
A WordPress honlapokat könnyű SEO-zni, így könnyen beállítható, hogy a keresőoptimalizálás szempontjából jól szerepeljenek. Ez is egy külön szakma, de a lényeg, hogy a WordPress oldalakat szereti a Google.
Ráadásul az admin felületen keresztül egyszerűen kezelhetőek a céges weboldalak. Tovább fejleszthetőek, alakíthatóak, így az sem okoz problémát, ha új funkcióra lesz szükség később. Nagyon sok segítség is elérhető hozzá többek között magyar és angol nyelven.